Skip to content

Cubalah Lari Daripadanya

April 14, 2011
Di Snowdonia, Wales

Di Snowdonia, Wales (Disember 2009)

Manusia itu sering berbicara tentang cinta. Di sini, cinta. Di sana, cinta. Di mana-mana sahaja, cinta!

Cinta adalah salah suatu kurniaan Ilahi yang teragung. Tiada baris kata yang dapat menggambarkan betapa besarnya karunia ini.

Seperti laut dan pantai, di mana air laut itu akan senantiasa membasahi butiran pepasir di pantai, seperti itulah manusia dan cinta, ia tidak akan bisa dipisahkan. Mustahil sekali!

Kerana, manusia yang cuba melarikan diri daripada cinta, akan menghadapi dua kemungkinan. Dua kemungkinan yang lebih pasti daripada hakikat mentari yang terbenam di ufuk barat pada senja hari.

Yang pertama, hidupnya akan sengsara. Ia akan menjadi seperti sebuah hari yang berlalu dengan tiadanya siang. Ia akan senantiasa gelap, suram dan mati. Juga, tanpa arah dan panduan. Kerana cinta itu ibarat cahaya, yang menerangi segenap pelusuk alam. Ia memberikan semangat, kekuatan dan kegembiraan di hati dan di sanubari insan.

Yang kedua, hidupnya akan sepi. Ia akan menjadi seperti bara api yang terpendam dalam kepingan-kepingan arang, yang tidak bisa dinyalakan menjadi api yang marak menyala hingga menerangi alam ini. Ia kecil, terasing dan menyendiri. Ya, menyendiri! Kerana cinta adalah pencetus kepada terbakarnya api itu, hinggalah ia dapat menyala dengan seterang-terangnya dan akhirnya dapat marak bersama-sama dengan alam. Dengan cinta, tidak akan pernah wujud istilah sunyi, sepi, dan sendiri.

Nah, cobalah kalian lari daripada cinta!

___

Kamal Haziq,

Siap ditulis dalam perjalanan di atas tren dari Paris ke Toulon, 11 April 2011, 9.06 malam.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: