Skip to content

Doa: Fungsi dan Keyakinan

July 12, 2011
Berdoa itu kekuatan. Dan harapan.

Berdoa itu kekuatan. Dan harapan.

Sumber gambar

Ini ialah perbincangan antara dua orang rakan baik (dengan sedikit perubahan daripada teks asal).

Ia berkisarkan ‘doa’.

Latar masa hampir antara setahun setengah hingga ke dua tahun lepas.

___

X:

- ape fungsi kita minta itu?

- kita minta apa yg kita mahu

- tp…klu mmg dah ditakdirkan xkan dpt

- bek xyah mntak trus en

- tp aku berpegang pd 2:186

- jadi aku berdoa aje

- (wlupon tak taw akan dpt ke dak)

Y:

- doa tu ialah tanda ubudiyah

- doa tu tanda uluhiyah

- kita berdoa bukan utk dptkan apa yg kita nak

- tapi utk mengilahkan Allah

- sbb bile kita doa

- kite menunaikan fungsi iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’in

- sbb tu kite tak mintak kat benda selain Allah

- tak mtk kat mak ayah

- tak mtk kat duit

- mtk kat Allah

- baru Allah bagi

- tapi perlu letak fungsi doa tu pada tempat yg betul dulu

X:

- fungsi?

Y:

- aah

- fungsi doa tu ialah utk mengesakan Allah

- utk meminta pada Allah shj

- ni tak

- kita doa

- tapi after that kita cam tak yakin kat Allah

- cam tak mtk kat Allah

- cth la

- ko mtk kat aku pensel

- “…nak pensel…”

- tapi dgn muka pndg tempat lain

- mtk dari jauh2

- haa

- cam taknak je pensel tu

- sama la cam doa

- kdg2 kita rasa kita berdoa

- tapi kita tak letak fungsi doa tu tmpt yg betul

- kita da doa sungguh2, sume2 dah

- satu je blom

- iaitu yakin dan percaya kat Allah

___

p/s: Selepas solat janganlah sombong-sombong ya. Berdoa. Dan terus berdoa. Dan terus berdoa. Hingga ke akhirnya. Biarlah berdoa, meskipun dengan doa yang paling ringkas sekalipun… :

‘rabbanaa atiina fid dunya hasanah, wa fil aakhirooti hasanah, waqinaa ‘azaabannaar’

p/s/s:

- Kalau manusia, kita meminta sesuatu benda itu berulang-ulang kali kepadanya…dia bisa jadi malas hendak melayan.

- Kalau Allah, kita meminta sesu0atu benda itu berulang-ulang kali kepada Dia…lagi Dia akan suka kepada kita.

___

Kamal Haziq, Pulau Pinang

4.02 petang. 12 Julai 2011.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: